Coaching
Coaching menedżerski
Wstęp
Coaching jest bardzo efektywną metodą szkolenia przygotowującą uczestników programu do rozwiązywania konkretnych, realnych problemów występujących w pracy. Celem strategicznym proponowanego projektu jest doskonalenie metod pracy odnoszących się m. in. do rozwiązywania problemów i sytuacji spornych w realizacji celów firmy, a także skuteczne wsparcie menedżerów w samodzielnym poszukiwaniu optymalnych sposobów realizacji zadań zawodowych.
Cele taktyczne coachingu:
- Pomoc w rozwiązywaniu problemów w codziennej pracy.
- Zachęcanie do wzięcia odpowiedzialności za własne funkcjonowanie i rozwój zawodowy.
- Budowanie poczucia sprawstwa i pewności siebie pracowników poprzez inspirowanie i wspieranie ich działań.
Zaproponowane procedury zbudują silny bezpośredni związek między szkoleniem, a praktyką.
Etap I. Wizyta studyjna – „Fotografia dnia”.
Cele:
- Diagnoza aktualnego sposobu funkcjonowania i metod realizacji przez menedżera jego standardowych zadań. Analiza ta uwzględnia specyfikę indywidualnego stylu pracy menedżera i zawiera m. in.:
- zinwentaryzowanie problemów i trudności pojawiających się w trakcie realizacji zadań ze szczególnym uwzględnieniem relacji interpersonalnych w zespole,
- określenie atutów i deficytów menedżera ujawnionych w trakcie wizyty studyjnej.
- Wstępne zdefiniowanie celów i obszaru coachingu.
- Określenie ram organizacyjnych realizacji programu.
Metoda pracy:
- Spotkanie z uczestnikiem coachingu - wstępne określenie potrzeb i oczekiwań.
- Rozmowa indywidualna z bezpośrednim przełożonym (tematem są m. in. oczekiwania, definicja problemu, określenie sylwetki pracownika).
- Obserwacja przebiegu realizacji zadań wykonywanych przez menedżera danego dnia. Wybrane zadania powinny być reprezentatywne dla typowego dnia pracy uczestnika programu.
- Sesja informacji zwrotnych z uczestnikiem coachingu - coach udziela informacji zwrotnych odnoszących się do zaobserwowanego stylu pracy menedżera, a także pomaga w określeniu deficytów i atutów ujawnionych w trakcji wizyty. Spostrzeżenia i wnioski coacha będą podstawą do zdefiniowania celu coachingu, ustalenia planu pracy i określenia perspektywy czasowej realizacji programu.
- Przyjęcie założeń do kontraktu określającego zasady przyszłego coachingu.
- Przeprowadzenie testów i kwestionariuszy z zakresu psychologii biznesu.
- Spotkanie z osobami odpowiedzialnymi za organizacyjne aspekty realizacji programu coachingu indywidualnego – prezentacja założeń uzgodnionych z menedżerem - uczestnikiem coachingu.
Etap II. Sesje coachingu
Cele:
- Wsparcie w rozwoju kompetencji zawodowych menadżera.
- Doskonalenie metod pracy menedżera z uwzględnieniem specyfiki zespołu.
- Wypracowywanie optymalnych sposobów rozwiązywania problemów i realizacji bieżących zadań.
METODA PRACY:
- Analiza i opracowanie studiów przypadków obejmujące m. in.:
- określenie celów coachingu w odniesieniu do poszczególnych tematów określonych w pierwszym etapie programu,
- Sesje informacji zwrotnych udzielanych przez coacha, który pomaga we wdrożeniu wypracowanych rozwiązań w następujących obszarach funkcjonowania zespołu:
-
- zasady efektywnego porozumiewania się z osobami o różnych typach osobowości,
- rola emocji w relacjach z: przełożonymi, współpracownikami
- i podwładnymi,
- mechanizmy motywacyjne i wywierania wpływu metodami nieinwazyjnymi,
- egzekwowanie poleceń i konstruktywne wyrażanie ocen i opinii,
- konstruktywne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, w tym zasady prowadzenia „trudnych rozmów” ze współpracownikami,
- budowanie klimatu sprzyjającego współpracy w zespole.
- Trening zadaniowy – „prace domowe” w formie zadań do samodzielnej realizacji (odnoszących się do ustalonych obszarów coachingu)
- Analiza zadań zrealizowanych przez uczestnika programu pomiędzy sesjami coachingu.
Czas trwania etapu (ilość sesji coachingu) określony zostaje po wizycie studyjnej.
Podsumowanie:
Struktura projektu gwarantuje wewnętrzną spójność programu i umożliwia dyskontowanie doświadczeń zdobytych na kolejnych etapach szkolenia. Proponowane procedury budują kulturę organizacyjną firmy i podkreślają specyficzny, pozytywny wizerunek firmy wspierającej rozwój swoich pracowników. Atutem przyjętej metodyki realizacji projektu jest możliwość bieżącego monitorowania działań menedżerów i podejmowania zindywidualizowanych działań korekcyjnych zwiększających ich efektywność.