Szkolenia/Menedżerowie
Panta Rhei - zarządzanie zmianą
Celem strategicznym proponowanego programu szkoleniowego jest zmiana postaw pracowników wobec procesów związanych ze zmianami w firmie, zarówno na poziomie emocjonalnym, poznawczym, jak i behawioralnym, a także stworzenie klimatu sprzyjającego budowaniu kultury organizacyjnej promującej zmiany. Równorzędnym celem jest przygotowanie menedżerów do kierowania procesem zmian, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności komunikowania zmian oraz redukowania oporu i niechęci pracowników.
Korzyści dla uczestników zajęć to m. in.:
- poznanie psychologicznych mechanizmów wprowadzania zmian,
- umiejętność identyfikacji źródeł oporu wobec zmian,
- opanowanie skutecznych metod redukcji nieufności i lęku pracowników związanego ze zmianą,
- poznanie zasad i procedur komunikowania zmian i organizacji efektywnego obiegu informacji w zespole.
Program szkolenia
1. Przyczyny konieczności dokonywania zmian.
- Znaczenie zmian dla rozwoju firmy.
- Czym jest proces zarządzania zmianą?
- Udział menedżerów w tworzeniu kultury organizacyjnej firmy.
- Nastawienie pracowników wobec zmian – kolejne fazy.
2. Psychologiczne źródła oporu wobec procesu wprowadzania zmian.
- Czynniki torpedujące zmiany - źródła oporu wobec zmian.
- Sposoby redukcji lęku i nieufności pracowników związanych ze zmianą.
- Emocjonalne aspekty procesu wprowadzania zmian.
- Racjonalizacje i psychologiczne mechanizmy obronne.
3. Umiejętności adaptacyjne - psychologia zmian indywidualnych.
- Oczekiwania pracowników wobec zmian.
- Umiejętność dostosowywania się do nowych warunków pracy.
- Elastyczność – umiejętność działania w zmiennych warunkach.
- Samoocena – inwentaryzacja własnych atutów i deficytów.
- Sposoby budowania motywacji wewnętrznej do zmian osobistych.
4. Wywieranie wpływu - rola lidera w procesie wprowadzania zmian.
- Psychologiczne mechanizmy wywierania wpływu.
- Tworzenie i propagowanie wizji zmian.
- Czynniki sprzyjające versus utrudniające wprowadzanie zmian.
- Kreatywność - twórcze poszukiwanie rozwiązań problemów organizacyjnych.
5. Komunikacja jako narzędzie kierowania zmianą.
- Zasady i procedury komunikowania zmian.
- Informacja jako czynnik redukujący obawy przed zmianą.
- Metody propagowania wizji zmian.
- Organizacja efektywnego obiegu informacji w zespole.
- Przeciwdziałanie „czarnemu PR” (m. in. plotkom, insynuacjom).